fredag 30 oktober 2009

För spenatälskare

Eftersom jag är vegetarian, så kan det där med julmat vara lite knepigt. Julbordet består ju till största delen av olika sorters kött, och det är inte alltid helt lätt att hitta ett vegetariskt alternativ till alla rätter. Men jag har hittat ett recept på en spenatgratäng som tydligen ska fungera bra som alternativ till Janssons frestelse. Har inte provat det än, men planerar att göra det snart. Det riktigt vattnas i munnen när jag läser receptet!




Krämig spenatgratäng

Ingredienser:

750 g fryst bladspenat
smör till formen
1 lök
300 g champinjoner
10 g smör
1 dl torrt vitt vin
salt och svartpeppar
1/4 tsk torkade herbes de Provence
2 ägg
150 g lätt färskost med örter
1 nypa riven muskot
20 g riven parmensan

Lägg den frysta spenaten i en kastrull, tillsätt 1/2 dl vatten och låt spenaten tina på svag värme under lock. Låt spenaten svalna. Sätt ugnen på 200°C och smörj en ugnsfast form.
Skala och hacka löken. Borsta av champinjonerna, skär av nedre delen av fötterna och skär bort skadade delar. Skiva svampen tunt.
Hetta upp smöret i en stekpanna och stek löken tills den börjar mjukna. Lägg i svampen och stek tills vätskan från champinjonerna har avdunstat. Häll på vinet, salta och peppra och krydda med herbes de Provence. Lägg på locket, låt sjuda 5 min och ta sedan stekpannan från plattan.
Rör samman ägg, färskost, salt, peppar och muskot och blanda ner det i spenaten. Häll spenatblandningen i formen och lägg på svampblandningen. Strö över riven parmensan. Grädda i ugnen, ca 25 min.

Receptet är taget från boken "Nu är det jul igen" från Maxi ICA Stormarknad!

1 kommentar: